Portofoliu de absolvire

Deși aparent ușor de realizat prin intermediul unor metode de predare, învățare și evaluare, în fapt, încurajarea, stimularea învățării de profunzime este un proces mai complex, care presupune atât existența unei viziuni coerente – bazată pe un set de principii și valori – asupra procesului educativ, cât și, în mod necesar, cunoașterea, înțelegerea și punerea în practică a acestor principii și valori. Presupune, totodată, o schimbare de atitudine și o acceptare a faptului că, în secolul XXI, în procesul de instruire, trebuie să se regăsească, în mod obligatoriu, valori precum colaborarea, reflexivitatea, implicarea și antreprenoriatul și că orice activitate de proiectare didactică trebuie să țină seama de faptul că învățarea este, în egală măsură, o construcție a cunoașterii, o activitate colaborativă, contextuală, autodirecționată, precum și un efect al acțiunilor de predare și evaluare.

Cunoașterea teoriilor educaționale care au un impact asupra învățării de profunzime a studenților este suficientă? Ce competențe doresc să formez/dezvolt studenților? De unde încep proiectarea didactică? Care sunt pașii de urmat pentru a realiza ceea ce mi-am propus? Orice activitate umană, pentru a fi eficientă, trebuie ca în prealabil să fie proiectată. A proiecta presupune a anticipa punctul final unde dorim să ajungem, dar și pașii prin care putem ajunge la ceea ce ne-am propus inițial. Nici activitatea didactică nu face excepție de la această regulă. Prin proiectare, activitatea devine organizată, planificată, sistematică, înlăturând în mare măsură elementele disturbatoare sau chiar diletantismul. Împreună vom analiza critic design-uri educaționale universitare din perspectiva cadrelor teoretice furnizate de modele de dezvoltare curriculară și/sau de design de instruire, inclusiv a modelului reflexiv – colaborativ.

Cum putem selecta metodele de predare în funcție de ceea ce dorim să dezvoltăm și de specificul grupului? Cum transformăm materialele didactice universitare în resurse educaționale pentru învățare? Softurilor didactice sunt resurse eficiente în activitățile instructiv – educative? În contextul învățării centrate pe student, rolul materialelor didactice universitare devine unul foarte important. Acestea trebuie să fie astfel elaborate și utilizate în practica educațională încât să stimuleze colaborarea, învățarea reflexivă, implicarea și spiritul antreprenorial al studenților.

Care este scopul evaluării? Cum facem ca evaluarea să fie înainte de toate un prilej de învățare? Cum selectăm cele mai bune metode de evaluare pentru a monitoriza învățarea? Acestea sunt doar câteva dintre interogațiile la care această disciplină își propune să răspundă. În cadrul acestei discipline vom învăța cum să utilizăm corect concepte, teorii, modele, metode și instrumente specifice evaluării competențelor prin raportare la activitatea didactică universitară. Mai mult decât atât, vom analiza, iar mai apoi proiecta demersuri specific de evaluare a studenților prin raportare la competențe (prin selectarea, elaborarea și combinarea adecvată a modalităților și sarcinilor de evaluare) în cadrul disciplinei de referință.

În cadrul acestei discipline, ne propunem să analizăm diverse provocări cu care ne confruntăm în relația cu studenții, precum și modalități prin care am putea să îmbunătățim managementul grupului de studenți. Vom vedea cum și de ce este important să stabilim reguli de organizare/set de principii a grupului de studenți, cum să utilizăm strategii adecvate pentru gestionarea conflictelor educaționale ce pot să apară în grupul de studenți, dar și despre cum putem gestiona alte situații de criză educațională. Pornind de la probleme și situații reale și, valorificând experiența didactică a participanților prin diverse metode activparticipative, vom căuta să identificăm cele mai bune soluții de gestionare a diverselor situații pe care le întâlnim în activitatea didactică.

Împreună, în contextul unei comunități de învățare în care debutantul în cariera universitară este sprijinit pentru dezvoltarea sa profesională, vom analiza atât propria activitate, precum și activitățile instructiv-educative ale celorlalți colegi. De asemenea, experiența evaluatorilor va fi valorificată prin sesiuni individuale și/sau colective de consultanță, feedback, inter-asistențe ș.a.m.d., toate acestea în perspectiva cadrelor teoretice ale paradigmei învățământului centrat pe student și a celei de predare bazată pe dovezi științifice, în contextul modelului reflexiv - colaborativ.